Наближення до моделі управління порт-лендлорд: український контекст
Анотація
З початком портової реформи в Україні була здійснена зміна моделі управління портовим сектором. Утворена у 2013 році Адміністрація морських портів України була наділена функціями адміністративного та безпекового характеру. Суто комерційна діяльність залишилась у державних та приватних стивідорних компаній та морських терміналів. Зазначений розподіл функціоналу в морському порту наблизив вітчизняну систему управління до загальновідомої в країнах Північної Америки та Північно-Західної Європи – «порт-лендлорд». Визначені в результаті дослідження аспекти, а саме контроль за земельними ділянками, юридичний статус Адміністрації морських портів України, наявність державних стивідорів та неврегульованість відносин з місцевою владою, не дозволяють класифікувати вітчизну модель в класичному розумінні «порту-лендлорду». Останнє вказує радше на гібридну модель в Україні з елементами «порт-лендлорд». Найбільш уразливим елементом в контексті моделі «порт-лендлорд» в Адміністрації морських портів України є брак механізму управління портовими територіями через наявність декількох типів землевласників – державних, місцевих та приватних суб’єктів. В статті запропоновано низку заходів, зокрема корпоратизація Адміністрації морських портів України, внесення змін до законодавства, новації в розподілі концесійного платежу, підтримка виходу держави з сегменту стивідорної діяльності, а також інвентаризація портових територій, реалізація яких може якісно наблизити українську модель до практик управління портів Північно-Західної Європи.
Посилання
2. World Bank (2020). Moving towards a landlord port management model. URL: http://uspa.gov.ua/en/investments/moving-towards-a-landlord-port-management-model.
3. Подгайный А.П. Развитие морских портов Украины на основе внедрения обособленных портовых управлений. Електронний документ. URL: http://agreca.ua/wp-content/uploads/2017/02/Brief_Landlord_Port_in_Ukraine_UA.pdf.
4. Verhoeven, P., Vanoutrive, T. A quantitative analysis of European port governance. Marit Econ Logist 14, 178–203 (2012).
5. Patrick Verhoeven (2010). A review of port authority functions: towards a renaissance?, Maritime Policy & Management, 37:3, 247-270.
6. De Langen, P.W. (2020). Towards a Better Port Industry: Port Development, Management and Policy. Routledge.
7. Платонов О. І. Трансформація до моделі управління «порт-лендлорд» як запорука розвитку мультимодальних перевезень // Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 13-14. С. 97–102.
8. Селютін А. Національна транспортна стратегія крізь призму розвитку портів. Юридична газета online. 2017. №48 (598). Електронний документ. URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/transportne-pravo/nacionalna-transportna-strategiya-kriz-prizmu-rozvitku-portiv.html.
9. Бойко І. Міжнародно-правове регулювання публічно-приватного партнерства, зарубіжний досвід та реформа портової галузі України // Підприємництво, господарство і право. № 8/2020. С. 323-329.
10. Клюєва Є. Особливість адміністративно-правового забезпечення реформування системи управління морським портом в умовах інтеграції України до Євросоюзу // Право та державне управління. №2(31), том 1. 2018. С. 120-124.
11. Шемаєв В. Від Антверпена до Роттердама: європейський досвід управління розвитком портової інфраструктури для морегосподарського комплексу України // Стратегічні пріоритети, 43(2), 2020. С. 120-128.
12. World Bank (2007) Port Reform Toolkit PPIAF, World Bank, 2nd Edition. URL: https://ppp.worldbank.org/public-private-partnership/library/port-reform-toolkit-ppiaf-world-bank-2nd-edition.
13. Trends in EU ports governance 2016. Електронний документ. URL: https://www.espo.be/media/Trends_in_EU_ports_governance_2016_FINAL_VERSION.pdf.
14. Національна транспортна стратегія України на період до 2030 року, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 травня 2018 р. № 430-р.
15. Проєкт оновленої Стратегії розвитку морських портів України на період до 2038 року. Електронний документ. URL: https://mtu.gov.ua/news/29415.html.
References
1. Zakon Ukrayiny «Pro morsʹki porty Ukrayiny» [Law of Ukraine "On Seaports of Ukraine"]. Holos Ukrayiny – ofitsiyne vydannya vid 13.06.2012 – Voice of Ukraine - official publication dated 13.06.2012. № 107 [in Ukrainian].
2. World Bank (2020). Moving towards a landlord port management model. Retrieved from: http://uspa.gov.ua/en/investments/moving-towards-a-landlord-port-management-model.
3. Podgainy, Andrey (2015). Razvytye morskykh portov Ukrayny na osnove vnedrenyya obosoblennykh portovykh upravlenyy [Development of seaports of Ukraine on the basis of introduction of autonomous port authorities]. Retrieved from http://agreca.ua/wp-content/uploads/2017/02/Brief_Landlord_Port_in_Ukraine_UA.pdf [in Russian].
4. Verhoeven, Patrick & Vanoutrive, Thomas (2012). A quantitative analysis of European port governance. Marit Econ Logist 14, 178-203.
5. Patrick Verhoeven (2010) A review of port authority functions: towards a renaissance?, Maritime Policy & Management, 37:3, pp. 247-270 [in English].
6. De Langen, P.W. (2020). Towards a Better Port Industry: Port Development, Management and Policy. Routledge [in English].
7. Platonov, Oleg (2020). Transformatsiya do modeli upravlinnya «port-lendlord» yak zaporuka rozvytku mulʹtymodalʹnykh perevezenʹ [Transformation to the "port-landlord" management model as a guarantee of the development of multimodal transportation], Investytsiyi: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, vol. 13-14, pp. 97–102 [in Ukrainian].
8. Selyutin, Andriy (2017). Natsionalʹna transportna stratehiya krizʹ pryzmu rozvytku portiv [National transport strategy through the prism of port development.]. Yurydychna hazeta online. №48 (598). Retrieved from https://yur-gazeta.com/publications/practice/transportne-pravo/nacionalna-transportna-strategiya-kriz-prizmu-rozvitku-portiv.html [in Ukrainian].
9. Boyko, Inna (2020). Mizhnarodno-pravove rehulyuvannya publichno-pryvatnoho partnerstva, zarubizhnyy dosvid ta reforma portovoyi haluzi Ukrayiny [International legal regulation of public-private partnership, foreign experience and reform of the port industry of Ukraine]. Pidpryyemnytstvo, hospodarstvo i parvo – Entrepreneurship, economy and law, pp. 323-329 [in Ukrainian].
10. Klyuyeva, Yevgeniia (2018). Osoblyvistʹ administratyvno-pravovoho zabezpechennya reformuvannya systemy upravlinnya morsʹkym portom v umovakh intehratsiyi Ukrayiny do Yevrosoyuzu [Peculiarity of administrative and legal support for reforming the seaport management system in the conditions of Ukraine's integration into the European Union]. Pravo ta derzhavne upravlinnya – Law and public administration. №2 (31), tom 1, pp. 120-124 [in Ukrainian].
11. Shemayev, Volodymyr (2020). Vid Antverpena do Rotterdama: yevropeysʹkyy dosvid upravlinnya rozvytkom portovoyi infrastruktury dlya morehospodarsʹkoho kompleksu Ukrayiny [From Antwerp to Rotterdam: European experience of port infrastructure management for Ukraine’s maritime complex]. Stratehichni priorytety – Strategic priorities, 43(2), pp. 120-128 [in Ukrainian].
12. World Bank (2007). Port Reform Toolkit PPIAF, World Bank, 2nd Edition. Retrieved from https://ppp.worldbank.org/public-private-partnership/library/port-reform-toolkit-ppiaf-world-bank-2nd-edition.
13. Trends in EU ports governance 2016. Електронний документ. Retrieved from https://www.espo.be/media/Trends_in_EU_ports_governance_2016_FINAL_VERSION.pdf.
14. Natsionalʹna transportna stratehiya Ukrayiny na period do 2030 roku, skhvalena rozporyadzhennyam Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 30 travnya 2018 № 430-r. [National Transport Strategy of Ukraine for the period up to 2030, approved by the order of the Cabinet of Ministers of Ukraine on May 30, 2018, № 430-r.] [in Ukrainian].
15. Proyekt onovlenoyi Stratehiyi rozvytku morsʹkykh portiv Ukrayiny na period do 2038 roku [Draft updated Strategy for the development of seaports of Ukraine for the period up to 2038]. Retrieved from https://mtu.gov.ua/news/29415.html [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 348 Завантажень PDF: 271

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.