Особливості застосування бізнес-процесів у готельному господарстві

Ключові слова: бізнес-процес, готельне господарство, готель, модель, матричний метод, метод балів

Анотація

У статті розглянуто особливості застосування бізнес-процесів у готельному господарстві. З’ясовано, що модель, яка поєднує бізнес-процеси в готельному господарстві, включає три основні процеси – надання послуг проживання, харчування та в залежності від категорії закладу тимчасового проживання - додаткові послуги.

Доведено, що бізнес-процеси управління складаються з керівництва, маркетингу та фінансових процесів. Основні бізнес-процеси (проживання, харчування та додаткові послуги (розваги, Wellness, бізнес-послуги тощо) створюють вартість готельної послуги/товару, завядки чому готель отримує основний прибуток. Підтримуючі бізнес-процеси забезпечують ефективність основних бізнес-процесів. Бізнес-процеси розвитку створюють прибуток у поточній діяльності, але спрямовані на отримання вигод і прибутку у майбутньому, забезпечують розвиток готелю тощо.

Виявлені мета, задачі та переваги бізнес-планування в готельному господарстві.

Доведено, що для оцінки визначення рівня бізнес-процесів, які мають місце в готельному господарстві держави, доцільним є використання матричного методу, який розраховується на загальних та інтегральних показниках. Застосування цього методу дає змогу не тільки визначити основних лідерів та місце в конкурентній боротьбі, яке оцінюється за критерієм максимуму набраних балів, а й кількісно оцінити відставання від регіону з найкращим рівнем застосування бізнес-процесів. Існуюча методика передбачає використання чотирьох ключових чинників: соціального, клієнтського (туристичного), фінансового й кадрового.

За допомогою матричного методу оцінено інтегральний показник бізнес-процесів в готельному господарстві трьох південних регіонів України - Херсонського, Миколаївського та Одеського.

Біографії авторів

Andrii Ivanov, Одеський національний морський університет, Одеса, Україна

к.е.н., доцент кафедри «Підприємництво та туризм»

Ihor Boryslavskyi, Одеський національний морський університет, Одеса, Україна

аспірант кафедри «Підприємництво та туризм»

Посилання

1. Іvanov, A. M. (2016). Stvorennya gotelnogo operatora yak vazhliva umova rozvitku gotelnogo bіznesu v Ukraїnі [The creation of a hotel operator is an important condition for the development of the hotel business in Ukraine]. Naukoviy vіsnik ONMU. - Nauki: ekonomіka, polіtologіya, іstorіya – Scientific Bulletin of ONMU. Sciences: economics, political science, history, №1 (264), 73-85. [in Ukrainian].
2. Faktorіalnі skladovі rozvitku turistichnogo і gotelno-restorannogo bіznesu: Kolektivna monografіya (2022). [Factorial components of tourism and hotel and restaurant business development]. Kiїv: FOP Gulyaєva V.M., 178-214. [in Ukrainian].
3. Popova, S. Yu. ta іnshі. Іnnovatsіynі pіdkhodi do modelyuvannya bіznes-protsesіv pіdpriєmstv gotelno-restorannogo gospodarstva. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2021/01/29-20.pdf [in Ukrainian].
4. Pustovit, O.H. & Pustovit, Ye.V. (2020). Osoblyvosti biznes-protsesiv u turystychnykh kompaniiakh [Peculiarities of business processes in travel companies]. Rozvytok metodiv upravlinnia ta hospodariuvannia na transporti – Development of methods of management and entrepreneurship in transport: Zb. nauk. prats, № 1 (70), 115-126. DOI 10.31375/2226-1915-2020-1-115-126 [in Ukrainian].
5. Zagorovska L. G. (2012). Funktsіonalne modelyuvannya protsesu vigotovlennya tsukru na osnovі metodologії strukturnogo analіzu ta proєktuvannya [Functional modeling of the sugar manufacturing process based on the methodology of structural analysis and design]. Skhіdno-Єvropeyskiy zhurnal peredovikh tekhnologіy – Eastern European Journal of Advanced Technologies, No 4(60), 18-21. [in Ukrainian].
6. Mironova O. O. (2010). Problemi іdentifіkatsії і opisu bіznes-protsesіv pіdpriєmstva [Problems of identification and description of the enterprise's business processes]. Yekonomіka APK – Economy of agro-industrial complex, No11, 57-60. [in Ukrainian].
7. Novak, K. A. (2007) Ponyattya pro bіznes-protses. Yetapi ta metodi matematichnogo modelyuvannya bіznes-protsesіv [Concept of business process. Stages and methods of mathematical modeling of business processes]. Kiїv, 20. [in Ukrainian].
8. Skopen, M. M. (2017) Іnformatsіynі sistemi і tekhnologії v gotelno-restorannomu ta turistichnomu bіznesі: pіdruchnik [Information systems and technologies in the hotel, restaurant and tourism business: a textbook]. Kiїv: Lіra-K., 764. [in Ukrainian].
9. Kopa, M. V. (2011) Strukturno-funktsіonalne modelyuvannya antikrizovogo upravlіnnya pіdpriєmstvom za dopomogoyu CASE-zasobu BPwin [Structural and functional modeling of anti-crisis management of the enterprise using the BPwin CASE tool]. Upravlіnnya rozvitkom, No 23(120), 49-52. [in Ukrainian].
10. Ponomarenko, V. S. ta іn. (2013) Teorіya ta praktika modelyuvannya bіznes-protsesіv: monografіya [Theory and practice of modeling business processes: monograph]. Kharkіv: KhNYeU, 243. [in Ukrainian].
11. Razіnkova, M. Yu. (2010) Strukturno-funktsіonalne modelyuvannya protsesu upravlіnnya fіnansovoyu stіykіstyu pіdpriєmstva [Structural and functional modeling of the process of managing the financial stability of the enterprise]. Upravlіnnya rozvitkom, No12(88), 42-45. [in Ukrainian].
12. Tranchenko, L. V. & Tereshchuk, N. V. (2021) Avtomatizatsіya bіznes-protsesі yak mekhanіzm pіdvishchennya efektivnostі dіyalnostі gotelnogo pіdpriєmstva [Automation of the business process as a mechanism for increasing the efficiency of the hotel enterprise]. URL: file:///C:/Users/admin/Downloads/241949-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-561323-3-10-20211208-1.pdf
13. Kharrington, Dzh. (2002) Optimizatsiya biznes-protsessov. Dokumentirovanie, analiz, upravlenie, optimizatsiya [Optimization of business processes. Documentation, analysis, management, optimization]. Sankt-Peterburg: Azbuka, 238.
14. Organіzatsіya ta modelyuvannya protsesіv rozvitku gotelno-restorannogo bіznesu: Kolektivna monografіya [Organization and modeling of hotel and restaurant business development processes: monograph]. Odesa: ONMU, 2019. 283. Doi 10.31375/978-966-7716-86-8. URL: http://www.osmu.odessa.ua/ua/books-onmu/2394-books-org-mod-proc-devel-ho-re-ca.html [in Ukrainian].
15. Teoretichnі, metodologіchnі ta praktichnі aspekti konkurentospromozhnostі pіdpriєmstv. Monografіya (2017) [Theoretical, methodological and practical aspects of the competitiveness of enterprises. Monograph]. Odesa, Atlant, 514. [in Ukrainian].
16. Іvanov, A. M. (2022). Klasifіkatsіya gotelіv «ADULT ONLY» ta їkh geografіya [Classification of "ADULT ONLY" hotels and their geography]. Rozvitok metodіv upravlіnnya ta gospodaryuvannya na transportі. №1 (78). DOI 10.31375/2226-1915-2022-1-118-131. [in Ukrainian].
17. Navrozozva Yu., Kholodenko A., Savelieva I. & Matviienko M. System Optimization of Hotel Services Quality Level and Price // the 34th International Business Information Management Association Conference, 9418-9435 (13-14 November 2019 Madrid, Spain).
18. Poliukhovych, N., Raicheva, L., & Ivanov, A. (2022). Mathemmatical modeling of risk assessment of enterprise management. Baltic Journal of Economic Studies, 8(3), 166-173. DOI 10.30525/2256-0742/2022-8-3-166-173.
19. Nezdoyminov, S., Bedradіna, G. & Іvanov, A. (2019). Tsifrovі tekhnologії v upravlіnnі yakіsnim obslugovuvannyam u turistichnomu bіznesі [Digital technology in the management of quality service in tourism business]. International Journal of Engineering and Advanced Technology. 9(1). 1865-1869
Опубліковано
2022-10-11
Як цитувати
Ivanov, A., & Boryslavskyi, I. (2022). Особливості застосування бізнес-процесів у готельному господарстві. Розвиток методів управління та господарювання на транспорті, 3(80), 124-138. https://doi.org/10.31375/2226-1915-2022-3-124-138